Updates, Live

Friday, February 23, 2007

Real Fiction, 2000

Afisul filmului
Acum vreo doua sau trei saptamani am fost intrebat daca am vazut Times de Kim Ki-Duk - film cu o cronica in general nefavorabila.
Am incercat sa cumpar filmul, nu exista decat un singur DVD care se poate vedea numai in Asia (zona 3).
Pana acum vazusem Primavara, Vara, Toamna, Iarna... Primavara din Nou, Insula, Samariteanca, Bad Guy (hai sa il traduc si pe asta :) Baiat Rau), Bin Jip.
Mai sunt cateva filme de el - mi-am cumparat Real Fiction, facut in 2000 si l-am vazut alaltaieri. Filmele lui socheaza spectatorul european - pentru ca sunt foarte violente, iar mediul e sordid. Parerea mea este ca el descrie relatia dintre universuri paralele - universul nostru si un alt univers paralel - ideea mi-a venit amintindu-mi de un vechi film polonez, capodopera de film minimalist - facut de Polanski candva de mult, Cutitul in Apa. Si acolo in fond tanarul aparut deodata in viata cuplului burghez era un mesager al unui univers paralel - pe care barbatul nu il intelegea, il simtea periculos, in timp ce femeia era atrasa de el.
Altii il compara pe Kim Ki-Duk cu Lars Von Trier - pana la a le reprosa amandurora excesul de parabola. Pentru mine asta e principala lor calitate :)
Real Fiction este un film experimental. Filmat in cateva ore, cu handheld camera - si aici, ca si in Bad Guy, ni se propun doua filme intr-unul singur. Un pictor ratat, care picteaza pe strada portrete la minut si este batjocorit, se intalneste la un moment dat cu un alter-ego care il convinge sa devina violent. Ca atare, pictorul devine propriul sau alter-ego si ii omoara cu sadism pe toti cei care l-au batjocorit - pe unul il inchide in camera frigorifica, altuia ii baga capul intr-un sac cu serpi, pe altul il omoara lovindu-l cu extinctorul - cred ca ati prins ideea. Apoi se intoarce linistit la sevalet, trecatorii il iau din nou in batjocura, si deodata filmarea se opreste. Pentru ca totul a fost un film in film.Si atunci intelegem si rostul fetei ciudate care il urmareste peste tot cu o camera digitala si ii filmeaza toate asasinatele, in timpul asta glumind cu el si provocandu-l sexual. Ideea de a introduce operatorul in film, de a face filmul in film a condus la capodopera lui Vertov, The Man with a Camera (Tchelovek s kinoapparatom) - dar aici e altceva. Ritmul febril al filmului sugereaza cu forta ideea ca filmul este facut chiar sub ochii nostri, in timp real.
Este film in film? Este un tanar timid care isi imagineaza ca este criminal? este un criminal care simte nevoia sa se imagineze timid? Este universul nostru? Este universul celalalt? Este un schizofrenic? Putem trece dintr-un univers in celalalt? Cum? Prin forta imaginatiei? Asta sa fie talcul gaselnitei cu filmatul in timpul filmului?
Si filmul imi aduce aminte de o discutie cu un prieten despre Bine si Rau. E un film care ma face sa ma gandesc la relatia dintre Bine si Rau. Oare in universul celalalt Binele devine Rau, iar Raul devine Bine? Sa ne gandim la poemele lui Blake.


(Kim Ki-Duk)

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home