Updates, Live

Monday, April 02, 2007

Via Crucis

Barnett Newman, Via Crucis, Twelfth Station, 1965
Via Crucis, cele paisprezece statiuni al Drumului Crucii, aflate in fiecare biserica catolica - credinciosii le parcurg miercurea si vinerea in timpul Postului Mare.
Cand intru in vreo biserica catolica, obisnuiesc sa trec prin fata celor paisprezece statiuni si sa meditez in fata lor - un exercitiu spiritual care imi face bine.
Prima Via Crucis am vazut-o la Bucuresti, la Catedrala Sfantul Iosif. Imaginile erau cele traditionale, iar scrisul era in germana.
Prima Via Crucis creata intr-un stil non-figurativ am vazut-o la biserica catolica din Orsova. Era de fapt prima biserica catolica in stil modern pe care o vedeam. Orasul vechi disparuse in ape, in timpul constructiei marelui baraj de la Portile de Fier, iar pentru orasul cel nou se construise o biserica noua - mi s-a spus ca preotul bisericii se luptase cu autoritatile pentru a obtine toate aprobarile si pentru a avea biserica zidita asa cum arata - mi s-a parut atunci ca un hangar urias pentru o nava cosmica.
Peste un an aveam sa vad cea mai veche biserica din Romania - biserica ortodoxa din Densus. Preotul bisericii era un intelectual pasionat de frumos si mi-a vorbit cu multa insufletire de biserica sa, de picturile murale, de icoane. iar la sfarsit mi-a spus, Domnule, este bine sa vedeti si biserica catolica din Orsova! O vazusem, cum zic, cu un an inainte.
La New York, chiar in fata terminalului de feribot pentru Staten Island, la South Ferry, am vazut o Via Crucis ale carei statiuni erau realizate din ceramica smaltuita si pareau aidoma icoanelor pe sticla pe care le vazusem in Maramures! Biserica catolica de langa South Ferry, ridicata in cinstea unei sfinte americane, Elisabeth Sutton, si cu Drumul Crucii amintindu-mi mie de icoanele noastre pe sticla. Am vorbit cu unul din preoti si l-am intrebat cine era autorul - nu era un roman, ci un artist originar de prin America Latina, parca din Porto-Rico, nu mai tin bine minte.
Am avut in viata sansa sa intalnesc multi preoti care erau oameni deosebiti. Si acesta, de la biserica Sfintei Elisabeth Sutton, era un astfel de om. Am revenit de multe ori acolo si de fiecare data l-am cautat sa stau de vorba cu el.
La Washington, in Capela Iezuita a Universitatii Georgetown am vazut o Via Crucis care imi amintea de cea de la Orsova. Era greu sa descifrezi imaginea daca nu stiai de acum ce trebuia sa reprezinte fiecare statiune. Dar, la urma urmelor, cele paisprezece statiuni sunt facute pentru credinciosi, care stiu de acum ce arata fiecare din ele.
Insa cele mai radical non-figurativ Drum al Crucii aveam sa il vad la Galeria Nationala de Arta din Washington: Via Crucis a lui Barnett Newman, realizata in 1965.
Se gaseste in aripa de est a galeriei, este o intreaga sala acoperita de panourile lui Newman. Sa incercam si noi sa le luam una dupa alta:
1. Iisus este condamnat la moarte de catre Pilat din Pont, care se spala pe maini.
Panou crem, dunga verticala neagra, in stanga, chenar vertical negru in dreapta.
2. Iisus ia crucea pe umeri.
Panou crem, dunga verticala neagra, in stanga, chenar vertical negru in dreapta.
3. Iisus cade intaia oara sub povara crucii.
Panou crem, dunga verticala neagra, in stanga, chenar vertical negru in dreapta.
4. Iisus o intalneste pe Drumul Crucii pe Maica sa.
Panou crem, dunga verticala neagra, in stanga, chenar vertical negru in dreapta. Dunga verticala neagra din stanga e completata de lacrimi negre.
5. Simon din Cirene il ajuta pe Iisus sa duca crucea.
Panou crem, dunga verticala neagra, in stanga, chenar vertical negru in dreapta.
6. Veronica iese din multime si ii sterge fata lui Iisus cu o naframa (Fata Ta, Doamne o caut, arata-mi fata Ta si voi fi izbavit)
Panou crem, dunga verticala neagra,in stanga, chenar vertical negru in dreapta.
7. Iisus cade a doua oara sub povara crucii.
Panou crem, dunga verticala neagra, in stanga, chenar vertical negru in dreapta.
8. Iisus raspunde femeilor care plang de mila lui (nu pe mine, ci pe voi plangeti-va. Veti zice muntilor, acoperiti-ne, iar dealurilor, cadeti peste noi).
Panou crem, dunga verticala neagra, in stanga, chenar vertical negru in dreapta.
9. Iisus cade a treia oara sub povara crucii.
Panou crem, dunga verticala alba, in stanga, chenar vertical alb in dreapta.
10. Iisus este dezbracat (au tras la sorti hainele mele ...).
Panou crem, dunga verticala alba, in stanga, chenar vertical alb in dreapta. Dunga verticala alba din stanga e completata de lacrimi albe.
11. Iisus este rastignit.
Panou crem, dunga verticala alba, in stanga, chenar vertical alb in dreapta. Dunga verticala alba din stanga e completata de lacrimi albe.
12. Iisus moare pe cruce, de fata fiind Maica sa, Maria Magdalena, Apostolul Ioan.
Panou negru, dunga verticala crem, in stanga, chenar vertical crem in dreapta (imaginea de la inceputul textului).
13. Iisus este coborat de pe cruce si pus in bratele Maicii sale.
Panou negru, dunga verticala crem in stanga, chenar vertical crem in dreapta.
14. Iisus este inmormantat.
Panou alb, dunga verticala crem, in stanga, chenar vertical crem in dreapta.
Si o statie finala, care sintetizeaza cele 14 statii si sugereaza si Invierea.
Panou alb, dunga verticala rosie, in stanga, chenar vertical negru in dreapta.
.......
un Drum al Crucii sugerat prin sutbile schimbari de culoare.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home